Objavljeno: 4 Januar 2023 |
Posodobljeno: 30 Januar 2023

Kaj je duševno zdravje?

Avtor: Ana Kastelic, BA. pth.

Strokovno pregledal: Ignac Schmidt, klinični psiholog

Duševno zdravje | Psihoterapija Spoznaj

Kaj je duševno zdravje

Duševno zdravje je stanje čustvenega in psihološkega blagostanja, v katerem lahko posameznik obvladuje svoja čustva, se spopada z običajnimi življenjskimi stresi, produktivno dela in v celoti prispeva k svoji skupnosti.

Duševno zdravje ni statično – sčasoma se lahko spreminja. Do težav v duševnem zdravju lahko pride zaradi številnih dejavnikov, med drugim:

  • Genetske predispozicije
  • Izkušenj in travme iz otroštva
  • Stresa iz okolja
  • Trenutnih življenjskih dogodkov

Je vaše duševno
stanje poslabšano?

Če ste v duševni stiski ali potrebujete nasvet, izpolnite spodnji obrazec in diskretno vas bomo povezali z zanesljivim psihoterapevtom.

Vaši osebni podatki so zavarovani. Več o zasebnosti 

Kaj je duševna motnja ali duševna bolezen?

Duševna motnja je stanje, ki vpliva na posameznikovo mišljenje, čustvovanje ali socialno delovanje.


Vse o duševnih motnjah: Kaj je duševna motnja (ali bolezen)? 


Poznamo več vrst duševnih motenj, med katere prištevamo: 

V celotnem življenjskem obdobju imajo ženske na splošno slabše duševno zdravje glede simptomov depresije in anksioznosti1,3.

Anksioznost je najpogostejša duševna motnja pri mlajših, saj jo do 25 leta občuti več kot 62 % najstnikov2

Potrebujete pomoč?

Pomoč pri duševnih boleznih lahko poiščete na več načinov. 


Začnete lahko s pogovorom s prijateljem ali družinskim članom, ki vam lahko ponudi podporo in spodbudo. 


Lahko pa se pogovorite z zdravnikom ali psihoterapevtom, ki lahko diagnosticira in zdravi vašo duševno motnjo. 

Če ste žalostni, brezupni, razmišljate o samomoru ali potrebujete čustveno pomoč, lahko pokličete eno od naslednjih številk:

  • SOS telefon za žrtve nasilja: 080 11 55
  • TOM Telefon za otroke in mladostnike: 116 111 (med 12:00 in 20:00 uro)
  • Zaupni telefon Samarijan: 116 123 (24/7) 
  • Ženska svetovalnica in krizni center: 031 233 211

Veliko dodatnih informacij o duševnem zdravju si lahko preberete tudi na spletnih straneh:

Zaskrbljujoč je podatek študije, ki ugotavlja, da starejši ljudje (med 61 in 86 let) s težavami v duševnem zdravju, verjetno NE bodo poiskali strokovne pomoči. Še več – pomoč bodo odklanjali in se ji upirali5.

Rešitev za duševno zdravje s psihoterapijo

Psihoterapija je eden najučinkovitejših načinov zdravljenja duševnih motenj. Gre za pogovorno terapijo, ki ljudem pomaga prepoznati vzorce mišljenja in vedenja, nato pa si prizadeva te vzorce spremeniti. Cilj ni popolnoma odpraviti simptome, temveč jih obravnavati tako, da postanejo za posameznike manj moteči.


Raziskave kažejo, da lahko psihoterapija pomaga ljudem, da se bolje počutijo, izboljšajo odnose z drugimi, zmanjšajo raven stresa in povečajo samozavest. 


V eni raziskavi je kombinacija psihoterapije v živo in psihoterapije preko spleta občutno zmanjšala simptome depresije pri 98 posameznikih6.

Pomoč s čuječnostjo

Pozornost je praksa, ki se osredotoča na zavedanje sedanjega trenutka in dokazano je4, da je praksa čuječnosti koristna pri različnih težavah z duševnim zdravjem. 


Dokazano je na primer, da zmanjšuje simptome tesnobe in depresije7,8,9 ter izboljšuje kakovost spanja pri ljudeh z nespečnostjo10,11,12. Ljudem lahko pomaga tudi pri učinkovitejšem spoprijemanju s kronično bolečino13,14.


Vse o čuječnosti: Kaj je čuječnost? 

Pomoč znancu, prijatelju ali družinskemu članu

Ko ima nekdo, ki ga imate radi, duševno bolezen, je težko vedeti, kako mu pomagati. Storite lahko naslednje:

  1. Bodite jim na voljo. Pomembno je, da svoji ljubljeni osebi sporočite, da ste ji na voljo, če potrebuje nekoga, s katerim se lahko pogovori o težavah, ki se ji/mu dogajajo v življenju.

  2. Razumite, da njihovo vedenje ali govorjenje morda ni razsodno. Včasih, ko ima nekdo duševno bolezen, težko nadzoruje, kako se obnaša ali kaj govori – zato tega ne jemljite osebno.

  3. Dajte jim vedeti, da vam je mar zanje in da jim želite najboljše. Sporočite jim, da vam njihovo vedenje ni v redu. Ponudite jim lahko tudi možnost, da se skupaj z njimi udeležite družinske psihoterapije ali partnerske psihoterapije

Pot do boljšega duševnega počutja

Če se počutite preobremenjeni, je pomembno, da naredite korak nazaj in ocenite, kaj se dogaja v vašem življenju. Za začetek si lahko zastavite naslednja vprašanja:

  • Kaj je trenutno vaš največji stresor?
  • Kako lahko ta stresor zmanjšate?
  • Katere so vaše vsakodnevne navade, zaradi katerih se počutite dobro ali slabo? Ali so v skladu s tem, kar želite doseči v svojem življenju? Če ne, kako jih lahko spremenite?
  • Kaj radi počnete? 
  • Kako lahko za to stvar porabite več časa?

Tukaj je nekaj nasvetov za izboljšanje vašega duševnega počutja:

  • Poskrbite za zdrav spanec. Spanje je pomembno za vaše duševno zdravje in dobro počutje, zato poskrbite, da ponoči spite dovolj (vsaj 6 ur). Če imate težave s spanjem, si pred spanjem privoščite toplo kopel, berite knjigo v postelji ob skodelici čaja, se ne vzburjajte preveč in ne razmišljajte o dnevnih težavah.

  • Jejte zdravo hrano in se gibajte. Redna telesna vadba pomaga pri odpravljanju stresa in anksioznosti, saj v telesu sprošča endorfine in zmanjšuje raven kortizola (stresnega hormona) v možganih. To je dobro tudi za vaše fizično zdravje, zato poskrbite, da se boste vsak dan gibali vsaj 30 minut.

  • Vsak dan si vzemite čas zase. Če si vsak dan vzamete čas zase, boste pomagali zmanjšati raven stresa. Sprehodite se okoli stanovanja, si privoščite dobro serijo na Netflix ali pa si privoščite čaj ali kavo z osebo, ki vam je ljuba.

Pogosta vprašanja

Kaj povzroča težave z duševnim zdravjem?

Težave z duševnim zdravjem so posledica številnih dejavnikov, vendar jih lahko razdelimo v dve glavni kategoriji: psihološke in socialne.

Psihološki vzroki vključujejo:

  • Genetske dejavnike, vključno z dednimi duševnimi boleznimi, kot je shizofrenija.
  • Kemija možganov, vključno s kemičnim neravnovesjem ali pomanjkanjem.
  • Čustvene travme in zlorabe, vključno z zlorabo in zanemarjanjem v otroških letih.

K socialnemu vzroku prištevamo pomanjkanje socialne podpore, vključno z osamljenostjo ali pomanjkanjem dostopa do oskrbe duševnega zdravja.

Ali lahko preprečite težave z duševnim zdravjem?

Kratek odgovor je: Ja in ne

Nekaterih težav z duševnim zdravjem ne morete preprečiti, kot je na primer shizofrenija. S samopomočjo, zdravili in psihoterapijo lahko lajšate njene simptome. 

Depresijo, aksioznost in nekatere druge motnje duševnega zdravja lahko preprečimo tako, da smo pozorni na svoje okolje in na to, kakšen vpliv ima na nas.

Ali obstajajo zdravila za težave z duševnim zdravjem?

Prvi korak pri zdravljenju težav z duševnim zdravjem je prepoznati težavo, kar pa je lažje reči kot storiti. Ljudje se pogosto ne zavedajo, da imajo težave z duševnim zdravjem, ker so navajeni, da se tako počutijo. In tudi če se zavedate, da imate težavo, lahko traja, da jo strokovnjaki diagnosticirajo - in pri nekaterih težavah še dlje, da najdejo rešitev.

Najboljše, kar lahko storite je, da se z zdravnikom pogovorite o vseh simptomih, ki jih imate, in preverite, ali obstaja za vas oblika zdravljenja, ki bo bodisi zajemala samopomoč, psihoterapijo, zdravila, alternativne metode ali druge metode spoprijemanja.

Ali se lahko vaše duševno zdravje sčasoma spremeni?

Pomembno se je zavedati, da se vaše duševno zdravje vedno spreminja in da nanj lahko vpliva veliko dejavnikov.

Nekega dne se lahko zbudimo z občutkom, da nam je svet pisan na kožo, spet druge dni pa imamo morda občutek, da je vse grozno in da v življenju ni nič dobrega. Nič hudega, saj bodo ti občutki prihajali in odhajali – gre namreč za normalen proces življenja vsakega posameznika. 

Kaj pa, če ti občutki ne izginejo?

Kaj če ostanejo dlje, kot bi morali?

V tem primeru je dobro, da za nasvet o nastali situaciji spregovorite z nekom, ki vam bo znal svetovati od kod izvirajo vaše težave in vam bo po najboljših močeh pomagal, da se izkopljete iz trenutnih stisk v katerih se nahajate. 

Kontaktirate lahko katerega izmed preverjenih psihoterapevtov v večjih mestih po Sloveniji: Ljubljana, Maribor, Celje, Koper, Kranj, Murska Sobota, Novo Mesto, Nova Gorica.

Znanstveno podprto
OpenClose
Literatura
OpenClose
Viri
OpenClose

Avtorica objave: Ana Kastelic, BA. pth. 

Strokovno pregledal: Ignac Schmidt, klinični psiholog

Deli objavo z nekom, ki jo potrebuje

Psihoterapevti svetujemo

Kaj je depresija? — Vse o depresiji

Kaj je depresija? — Vse o depresiji Preberite več

Odkrijte učinkovite načine za obvladovanje in zdravljenje depresije

Ste anksiozni?

Ste anksiozni? Preberite več

Naučite se učinkovitih tehnik za obvladovanje anksioznosti oziroma tesnobe

Potrebujete psihoterapevta?

Predelajte svoje travme in stiske ter poskrbite za svoje duševno zdravje s psihoterapijo

Kaj je psihoterapija?

Kaj je psihoterapija? Preberite več

Pridobite samozavedanje čustev in osebnostno rast s psihoterapijo

Izboljšajte razmerje z
branjem naslednjih objav

Ste bili prevarani?

Ste bili prevarani? Preberite več

Vse o nezvestobi in kako odpraviti bolečino zaradi prevare v vašem odnosu

Je vaš partner bipolaren?

Je vaš partner bipolaren? Preberite več

Ali vi ali vaš partner hitro menja razpoloženje? Preberite več in prepoznajte bipolarno osebo

Potrebujete psihoterapevta?

Predelajte svoje travme in stiske ter poskrbite za svoje duševno zdravje s psihoterapijo

Vse o zdravem partnerskem odnosu

Vse o zdravem partnerskem odnosu. Preberite več

Vse o partnerskem odnosu, pomenu komunikacije in pogostih vzrokih toksičnega razmerja

Duševno zdravje in
razvoj otrok

Kaj je ADHD?

Kaj je ADHD? Preberite več

Obvladajte motnjo ADHD in izboljšajte vsakodnevno delovanje

Imate avtista? — Vse o avtizmu

Imate avtista? — Vse o avtizmu Preberite več

Preberite kako prepoznati otroka z avtizmom in kako mu pomagati

Potrebujete psihoterapevta?

Predelajte svoje travme in stiske ter poskrbite za svoje duševno zdravje s psihoterapijo

Motnje prehranjevanja
in motnje spanja

Kaj je anoreksija?

Kaj je anoreksija? Preberite več

Poiščite zdravljenje in podporo za anoreksijo

Kaj je bulimija?

Kaj je bulimija? Preberite več

Poiščite zdravljenje in podporo za bulimijo

Kaj je motnja prenajedanja?

Kaj je motnja prenajedanja? Preberite več

Premagajte prenajedanje ali prenajedanje in izboljšajte svoj odnos do hrane.

Potrebujete psihoterapevta?

Predelajte svoje travme in stiske ter poskrbite za svoje duševno zdravje s psihoterapijo

Ste v stanju nespečnosti?

Imate nespečnost? Preberite več

Premagajte nespečnost in si zagotovite dober nočni počitek

Ste se znašli
v duševni stiski?

Psihoterapija vam lahko zagotovi podporo in orodja, ki jih potrebujete za obvladovanje čustev in izboljšanje splošnega počutja.

Odgovorili bomo v roku 12-24 ur.

Psihoterapija Spoznaj

Vse pravice pridržane © 2023 Psihoterapija Spoznaj