Objavljeno: 4 Januar 2023 |
Posodobljeno: 9 Januar 2023

Partnerski odnos in kako zgraditi zdravo razmerje?

Avtor: Ana Kastelic, BA. pth.

Strokovno pregledala: Helena Hošpel, psihoterapevtka

Partnerski odnos in kako zgraditi zdravo razmerje?

Kaj je partnerski odnos

Partnersko razmerje je razmerje, v katerem sta dve osebi močno povezani ter prosto in odkrito komunicirata. Lahko so romantični ali neromantični, v vsakem primeru pa oba globoko razumeta čustva in potrebe drug drugega.

V letu 2021 je bilo v Sloveniji 5.916 sklenitev zakonskih zveh in kar 2.322 razvez. Delež razvez v primerjavi z novo sklenjenimi zvezami je kar 39,25 %SURS.

Imate težave
v razmerju?

Če bi želeli ugotoviti vzroke težav v vajinem razmerju, izpolnite spodnji obrazec in diskretno vas bomo povezali z zanesljivim psihoterapevtom.

Vaši osebni podatki so zavarovani. Več o zasebnosti 

Kdaj je partnerski odnos hladen ali toksičen

Partnersko razmerje lahko jemljemo za samoumevno ali hladno, če sta obtičala v rutini in se iz nje ne moreta rešiti. Razmerje ne deluje in nobeden od vaju ni pripravljen vložiti truda, da bi se stvari spremenile.

Partnerski odnosi s tovrstno dinamiko in težavami običajno povzročajo več stresa, napetosti in konfliktov, nezdravi vzorci pa se lahko prenesejo na vaše odnose z družino, prijatelji in sodelavci.


Veliko težav nastopi tudi, kadar eden izmed partnerjev preide v t.i. eksistenčno krizo. Eksistenčna kriza je trenutek, ko se začnete spraševati o svoji vlogi, o svojem življenjskem namenu in o tem, ali dejansko kaj spreminjate.

Eksistenčna kriza v razmerju pogosto nastopi pri posameznikih med 40 in 50 letom starosti, vzpodbudi pa jo lahko iskanje novih smislov v življenju ali spopadanje s staranjem svojih staršev1.

Vsako razmerje je drugačno in se sčasoma lahko spreminja. Nezdravim odnosom je običajno skupnih nekaj pomembnih značilnosti, o katerih pišemo spodaj.

Pomanjkanje zaupanja

Če imata s partnerjem težave z zaupanjem, se morate zavedati, da zaupanja ni mogoče izsiliti ali ustvariti čez noč. Za ponovno vzpostavitev porušenega zaupanja so potrebni čas, potrpežljivost in vztrajnost.


Če vas je partner v preteklosti izdal ali prevaral, mu boste težko ponovno zaupali. Če pa se osredotočite na sedanjost in ne na preteklost, lahko začnete ponovno graditi svoj odnos in ponovno vzpostavite zaupanje med seboj.

Približno 1 od 3 poročenih moških in približno 1 od 5 poročenih žensk ima v svojem življenju zunajzakonsko romantično zvezo. Ocenjuje se tudi, da je približno 2 % do 4 % vseh zakoncev v tem trenutku še v drugem spolnem razmerju2.

Preberi vse o nezvestobi in varanju 


Prvi korak je, da skupaj oblikujeta načrt, tako da se oba zavedata, kaj se mora zgoditi, da se bodo stvari med vama izboljšale. To lahko pomeni, da si zastavite skupne cilje, kot sta preživljanje več časa skupaj, nova vzpostavitev spolnega življenja na ali pogostejši zmenki – karkoli je že potrebno!

Kontroliranje partnerja

Če imate občutek, da ste v odnosu s partnerjem, ki vas kontrolira, si zastavite naslednja vprašanja:

  • Ali mi partner govori, kaj naj storim in česa ne smem storiti?
  • Ali me sili, da se počutim slabo o sebi?
  • Ali uporablja občutek krivde, da bi me prisilil, da nekaj naredim?

Če ste na katero koli od teh vprašanj odgovorili pritrdilno, je vaše razmerje morda nezdravo in kontrolirano. V tem primeru lahko storite nekaj stvari:

  • Razmislite o tem, ali je to razmerje zdravo za vas. Če ni, potem je verjetno čas za nekaj samopomoči in razmisleka, preden greste naprej.

  • Razmislite, ali ima ta oseba težave z nadzorom zunaj vašega odnosa ali ne. Veliko ljudi, ki se na enem področju svojega življenja obnašajo nadzirajoče, se bodo tako obnašali tudi na drugih področjih. Če je tako presodite, če želite razmerje s takšnim partnerjem.

Upad spoštovanja

Ena največjih težav v romantičnem razmerju je pomanjkanje spoštovanja. Če se spopadate z nespoštovanjem v razmerju, niste sami. Obstaja veliko načinov, kako se z njim spopasti – tukaj jih je nekaj:

  • Kot prvo, je pomembno, da partnerju poveste, kako se počutite. Natančno povejte, kaj vam ni bilo všeč in kaj bi bilo za vas bolje. Morda se boste pri tem počutili prestrašene ali ranljive, vendar ne pozabite, da je to priložnost za rast za oba in priložnost za gradnjo zaupanja v vajinem odnosu.

  • Kadar se nekdo počuti nespoštovanega, se pogosto počuti manjvrednega ali kot da ga partner ne sliši ali ne ceni. Znati morate prepoznati, kaj potrebujete in želite v svojem življenju, preden lahko pričakujete, da bo to namesto vas storil kdo drug.

  • Če vas partner še naprej ne spoštuje, je morda čas, da ponovno ocenite, ali je to zdravo razmerje za oba. Pomembno se je zavedati, da ima vsakdo prostor za rast in spremembe – včasih je potrebna le ena majhna stvar, ki nekomu resnično pomaga, da zraste v boljšo osebo in boljšega partnerja.

Slaba komunikacija in partnerski odnos

Slabo komuniciranje je težava, s katero se srečuje skoraj vsak par, zato je pomembno, da se je lotimo, še preden nam uide iz rok.

Novejša raziskava je pokazala, da kar 34,2 % žensk in 38,8 % moških prekine zdrav komunikacijski vzorec v razmerju3.

Težko si priznate, da v odnosu ne komunicirate dobro, se odprejo vrata za resne izboljšave. Če je ena oseba bolj komunikativna kot druga, lahko težko razume, zakaj njen partner ne govori o tem, kar mu leži na duši. Če vas moti slaba komunikacija v vašem razmerju, ne skrbite – obstaja veliko stvari, ki jih lahko storite, da izboljšate stanje.

Najprej povejmo, kako je videti dobra komunikacija. Dobra komunikacija je vedno dvosmerna. Poteka v obe smeri in vključuje poslušanje tega, kar ima druga oseba za povedati, ter pogovor o tem, kaj potrebujete. Pomeni tudi, da se izmenjujeta in ne prekinjata drug drugega.


Pomembno je tudi, da ugotovite, kako vi in vaš partner komunicirata z drugimi. Je njegov ali vaš stil večinoma lahkoten in prijateljski? Ali pa je stil komuniciranja težji in se s partnerjem pogovarjate le o resnejših temah? Če boste ugotovili način komuniciranja, boste lažje ugotovili, kako ga izboljšati.


Prepričajte se, da sta oba sogovornika na isti strani, ko gre za to, kaj si želita od svojega razmerja. Če si ena oseba želi več povezanosti kot druga, bo to sčasoma ustvarilo napetost v razmerju, če se tega ne bosta neposredno in iskreno lotili obe strani, ki sodelujeta v pogovoru.


Prav tako bodite pozorni, ko se stvari razgrejejo. Ne dovolite, da bi čustva prevladala nad vami. Čustva kot so ljubosumje ali jeza, zlahka uidejo izpod nadzora in zaostrijo komunikacijo z vašim partnerjem.

Kakšen je zdrav partnerski odnos

Zdravo romantično razmerje temelji na vzajemnem spoštovanju, zaupanju in skrbi. V zdravem romantičnem odnosu lahko oba partnerja odkrito povesta, kaj si želita in potrebujeta drug od drugega. Vprašata, kaj želita, in poslušata, kaj želi tudi njun partner. Na partnerja ne pritiskata, da bi jima nekaj dal, če se pri tem ne počutita dobro.

Oseba v zdravem romantičnem odnosu ne bo lagala ali imela skrivnosti pred svojim partnerjem – delila bo vse informacije, ki so lahko pomembne za odnos, tako da lahko obe strani sprejemata informirane odločitve o tem, kam gre odnos. 


Oseba v zdravem romantičnem odnosu se lahko na partnerja zanese tudi pri sprejemanju pomembnih življenjskih odločitev, saj ve in čuti, da ima partner pri svetovanju ali usmerjanju v mislih njene najboljše interese.

Kako rešiti slab partnerski odnos v krizi

Kako torej prebroditi slabo razmerje? Začnite s prepoznavanjem problema. Za pomoč si lahko odgovorite na naslednja vprašanja:

  • Ali gre za to, da vas partner vara?
  • Ali gre za to, da ne želi biti več v razmerju z vami?
  • Ali pa mu preprosto niste preveč všeč?

Ne glede na to, kaj je težava, morate ugotoviti, kako jo odpraviti, preden lahko nadaljujete svoje življenje.


Najboljši način za rešitev slabega razmerja ta, da naredite korak nazaj in razmislite, kaj si želite. Razmislite o tem, kaj vas osrečuje, kaj vam daje občutek izpolnjenosti in ali vam partner pri tem pomaga ali ne.


Pri teh vprašanjih težko ostanemo iskreni do sebe, ko imamo občutek, da nas nekdo drug pušča na cedilu ali nas dela nesrečne. Kljub temu je pomembno, da si vzamete trenutek in resnično razmislite, kaj potrebujete, saj se boste tako lažje odločili, ali je ta oseba prava za vas ali ne.


V kolikor je to možno in je vaš partner razsoden, se najprej čim bolj iskreno in odkrito pogovorite o tem, kaj čutita drug z drugim. Poskušajte se izogniti medsebojnemu obtoževanju za katerikoli del dogajanja – namesto tega se osredotočite na to, kaj je treba spremeniti, da se bodo stvari izboljšale za oba.


Če ste v situaciji že nekaj časa in so stvari vedno slabše, potem je čas za oceno, ali je to nekaj, kar se da popraviti. Če se vam zdi, da vas partner zavira, vam jemlje energijo ali se zaradi njega počutite slabše, je morda čas, da prekinete razmerje.

Psihoterapija - rešitev za slab partnerski odnos

Slabo razmerje s fantom ali dekletom, ženo ali možem, staršem ali otrokom ali celo prijateljem ima lahko trajne posledice za vaše duševno zdravje


Priporočamo: Individualna psihoterapija 


Če ste se znašli v takšnem razmerju in bi radi iz njega izstopili, vendar se počutite ujeti zaradi financ ali drugih razlogov, vam lahko psihoterapija pomaga odpraviti te težave in najti izhod.


Psihoterapija vam lahko pomaga razumeti dinamiko vašega odnosa in kako ta morda vpliva na vaš način interakcije s partnerjem in drugimi okoli vas.


Priporočamo: Partnerska psihoterapija ali zakonska psihoterap ija 


Poleg tega lahko psihoterapija pomaga, če ima eden od vaju ali oba težave pri sporazumevanju ali če se počutita nerazumljena. Psihoterapija vaju bo opremila z orodji za boljše medsebojno sporazumevanje.


Razlogov, zakaj si pari poiščejo psihoterapijo, je veliko, med drugim: 

  • Razveza ali ločitev10
  • Nezvestoba
  • Težave z odvisnostjo, zlorabo drog ali alkohola1
  • Nasilje ali zlorabe v družini5
  • Pomanjkanje intimnosti
  • Težave v komunikaciji
  • Skrbništvo nad otroki
  • Finančne težave6
  • Spolne težave
  • Verske razlike
  • Nepredelane travme iz mladosti7 in posledice posttravmatske osebnostne motnje8
  • Neprilagodljivost
  • Resne zdravstvene težave, kot je na primer rak6
  • Težave z obvladovanjem jeze
  • Depresija ali anksiozne motnje
  • Samomorilne misli in vedenje enega partnerja
  • Težave zaradi zapuščenosti in zanemarjanjem
  • Strah pred zapustitvijo

Znanstveno podprto
OpenClose
Literatura
OpenClose
Viri
OpenClose

Avtorica objave: Ana Kastelic, BA. pth. 

Strokovno pregledal: Helena Hošpel, psihoterapevtka

Deli objavo z nekom, ki jo potrebuje

Psihoterapevti svetujemo

Kaj je depresija? — Vse o depresiji

Kaj je depresija? — Vse o depresiji Preberite več

Odkrijte učinkovite načine za obvladovanje in zdravljenje depresije

Ste anksiozni?

Ste anksiozni? Preberite več

Naučite se učinkovitih tehnik za obvladovanje anksioznosti oziroma tesnobe

Potrebujete psihoterapevta?

Predelajte svoje travme in stiske ter poskrbite za svoje duševno zdravje s psihoterapijo

Kaj je psihoterapija?

Kaj je psihoterapija? Preberite več

Pridobite samozavedanje čustev in osebnostno rast s psihoterapijo

Izboljšajte razmerje z
branjem naslednjih objav

Ste bili prevarani?

Ste bili prevarani? Preberite več

Vse o nezvestobi in kako odpraviti bolečino zaradi prevare v vašem odnosu

Je vaš partner bipolaren?

Je vaš partner bipolaren? Preberite več

Ali vi ali vaš partner hitro menja razpoloženje? Preberite več in prepoznajte bipolarno osebo

Potrebujete psihoterapevta?

Predelajte svoje travme in stiske ter poskrbite za svoje duševno zdravje s psihoterapijo

Vse o zdravem partnerskem odnosu

Vse o zdravem partnerskem odnosu. Preberite več

Vse o partnerskem odnosu, pomenu komunikacije in pogostih vzrokih toksičnega razmerja

Duševno zdravje in
razvoj otrok

Kaj je ADHD?

Kaj je ADHD? Preberite več

Obvladajte motnjo ADHD in izboljšajte vsakodnevno delovanje

Imate avtista? — Vse o avtizmu

Imate avtista? — Vse o avtizmu Preberite več

Preberite kako prepoznati otroka z avtizmom in kako mu pomagati

Potrebujete psihoterapevta?

Predelajte svoje travme in stiske ter poskrbite za svoje duševno zdravje s psihoterapijo

Motnje prehranjevanja
in motnje spanja

Kaj je anoreksija?

Kaj je anoreksija? Preberite več

Poiščite zdravljenje in podporo za anoreksijo

Kaj je bulimija?

Kaj je bulimija? Preberite več

Poiščite zdravljenje in podporo za bulimijo

Kaj je motnja prenajedanja?

Kaj je motnja prenajedanja? Preberite več

Premagajte prenajedanje ali prenajedanje in izboljšajte svoj odnos do hrane.

Potrebujete psihoterapevta?

Predelajte svoje travme in stiske ter poskrbite za svoje duševno zdravje s psihoterapijo

Ste v stanju nespečnosti?

Imate nespečnost? Preberite več

Premagajte nespečnost in si zagotovite dober nočni počitek

Ste se znašli
v duševni stiski?

Psihoterapija vam lahko zagotovi podporo in orodja, ki jih potrebujete za obvladovanje čustev in izboljšanje splošnega počutja.

Odgovorili bomo v roku 12-24 ur.

Psihoterapija Spoznaj

Vse pravice pridržane © 2023 Psihoterapija Spoznaj