Objavljeno: 4 Januar 2023 |
Posodobljeno: 30 Januar 2023

Kaj je stres?

Avtor: Ana Kastelic, BA. pth.

Strokovno pregledal: Ignac Schmidt, klinični psiholog

Stres | Psihoterapija Spoznaj

Kazalo vsebine članka

Kaj je stres

Stres je stanje duševne in telesne napetosti ali pritiska, ki ga povzročajo notranji ali zunanji dražljaji. Je normalen in zdrav odziv na situacije, na katere ne moremo vplivati. 


Ko doživljamo stres, naše telo v krvni obtok sprošča hormone, kot sta adrenalin in kortizol. Hormoni nam pomagajo, da se odzovemo na grožnjo tako, da povečajo pretok krvi v mišice, povečajo srčni utrip in krvni tlak ter nas naredijo bolj budne.


Te spremembe so lahko koristne v nujnih primerih, vendar so škodljive, če se dogajajo ves čas – zato lahko dolgotrajen stres povzroči resne zdravstvene težave, kot so bolezni srca in ožilja, sladkorna bolezen, debelost in depresija

Simptomi in telesni znaki stresa

Simptomi stresa so različni, vendar so vsi povezani z istim vzrokom – občutkom preobremenjenosti.


Stres lahko doživljate na različne načine, odziv vašega telesa pa se lahko razlikuje od odzivov drugih ljudi, saj imamo vsi edinstvene življenjske okoliščine in izkušnje. Nekateri pogosti telesni znaki so:

  • Bolečine v prsih in občutek razbijanja srca
  • Motnje spanja in izčrpanost
  • Vrtoglavice in glavoboli
  • Visok krvni tlak
  • Mišična napetost
  • Težave s prebavili
  • Spolne težave
  • Motnje imunskega sistema

Stres lahko povzroči čustvene in duševne simptome, kot so:

Kronični stres lahko vodi tudi v slabe navade, kot so:

Vrste stresa

Obstaja veliko različnih vrst stresa, ki imajo vsak svoj vpliv na telo. Najpogostejše oblike stresa so:

Akutni stres

Akutni stres, kjer gre za kratkotrajen odziv na večji življenjski dogodek. Povzroči takojšen porast ravni kortizola, vendar se ta hitro vrne v normalno stanje. To vrsto stresa lahko povzroči vse od selitve v novo hišo do izgube službe.

Kronični ali dolgotrajen stres

Kronični stres je stres, ki ga občutimo, kadar smo nenehno zaskrbljeni ali kadar se počutimo preobremenjeni z življenjem.

S kroničnim stresom se je težko spopasti, saj je pogosto neviden in ga je težko nadzorovati. Kronični stres pogosto povzroči nekaj v vašem življenju, na kar nimate velikega vpliva, na primer služba ali družinske razmere. Kronični stres pa lahko povzročijo tudi vaše lastne misli, na primer skrb zaradi finančnega stanja vas in vaše družine.

Nekateri ljudje doživljajo kronični stres tudi zato, ker imajo težave s spanjem ali pravilno prehrano, kar lahko vodi do zdravstvenih težav, kot so debelost, sladkorna bolezen in bolezni srca.

Kronični stres lahko vpliva tudi na vaše duševno zdravje, saj se počutite preobremenjeni in se ne morete spoprijeti s stvarmi, ki so se prej zdele obvladljive.

Stres zaradi pričakovanja

Stres zaradi pričakovanja, ki ga doživljate, ko veste, da se lahko zgodi nekaj slabega, in vas skrbi, da se bo to zgodilo, še preden se to dejansko zgodi. Ta vrsta stresa lahko povzroči tesnobo in depresijo, če se ne zdravi.

Pozitivni stres (eustres)

Pozitivni stres ali eustres je vrsta stresa, ki je lahko koristen za vaše telo in delovanje možganov. To je vrsta stresa, ki ga povzročajo stvari, kot sta vadba, tekmovanje, poroka, selitev v novo mesto ali državo, rojstvo otroka ali pomemben razgovor za službo. Ta vrsta stresa vas bo vzpodbudila in vam omogočila, da opravite pomemben življenski dogodek.

Stres na delovnem mestu

Stres na delovnem mestu je občutek preobremenjenosti in nezmožnosti obvladovanja zahtev na delovnem mestu. To lahko povzročijo številni dejavniki, med drugim:

  • Težka delovna obremenitev ali prevelika odgovornost
  • Občutek, da nimate nadzora nad svojim delom ali da vas pri delu ne cenijo
  • Nejasni cilji
  • Pomanjkanje podpore s strani sodelavcev in nadrejenih

Rezultati raziskave v Sloveniji, ki je bila izvedena na zdravstvenih delavcih, je pokazala, da so zaposleni vsakodnevno izpostavljeni stresnim situacijam, ki najpogosteje vključujejo7:

  • Psihično ali fizično nasilje na delovnem mestu
  • Soočanje s smrtjo
  • Pomanjkanje osebja
  • Preveliko število pacientov

V isti študiji so ugotovili, da ženskam v zdravstvu povzročajo večji stres naslednji dejavniki7

  • Odnosi med sodelavci
  • Psihično ali fizično nasilje na delovnem mestu
  • Delo s težavnimi bolniki

Posledice stresa

Vpliv stresa se razlikuje od posameznika do posameznika. Stres ima lahko na nekatere ljudi pozitivne učinke, na druge pa ima običajno negativne učinke. Odvisno je od tega, kako se na stres odzovete in kako ga obvladate.

Ko ste pod stresom, vaše telo sprošča kortizol, ki je hormon, ki vam pomaga obvladovati težke situacije. To je naraven odziv in se običajno uravnovesi, ko stresna situacija mine.

Kadar pa vaše telo nenehno sprošča kortizol – na primer, ko se soočate z dolgotrajnimi finančnimi težavami ali težavami v partnerskem razmerju, lahko vaše telo postane preobremenjeno in začne trpeti zaradi telesnih bolezni, kot so razjede in bolezni srca.

Nekatere študije so pokazale, da ima stres številne učinke na človeški živčni sistem, kar lahko vodi do strukturnih sprememb v različnih delih možganov. Kronični stres lahko povzroči atrofijo možganske mase in zmanjša njeno težo6.

Poleg telesnih težav lahko kronični stres pri nekaterih ljudeh povzroči tesnobo in depresijo, kar lahko privede do zlorabe drog ali drugega nezdravega vedenja, kot je prenajedanje ali kajenje.

Ovladovanje stresa

Vsi smo že bili v takšni situaciji - ste pod stresom in ne morete ugotoviti zakaj. Preobremenjeni ste z delom, vaš poštni predal je prepoln, seznam opravil pa neskončen.


Stres doživlja vsak človek, ne glede na to, kaj počne. Je normalen odziv na nenormalne razmere. Vendar obstajajo načini, kako ga obvladati, da se boste lahko vrnili k svojemu življenju in ponovno uživali.

Samoobvladovanje stresa

Prvi korak k obvladovanju stresa je, da si priznate, da imate težavo, saj boste le tako lahko ugotovili prave vzroke. Pri tem se lahko vprašate:

  • Ali gre za preobremenjenost z delom?
  • Ali potrebujete več spanja?
  • Ali jeste preveč nezdrave hrane?
  • Je morda vzrok prekomerno zavlačevanje z opravili, gledanje televizije ali brskanje po spletu?
  • Vam je morda dolgčas? 

Ko ugotovite vzrok stresa, poskusite najti načine za njegovo zmanjšanje.

Odličen način za spopadanje s stresom je, da poskrbite zase, tako da se dobro prehranjujete, redno telovadite in vsako noč dovolj spite. Če se vam te stvari trenutno ne zdijo mogoče, poskusite uvesti majhne spremembe v vsakodnevno rutino, kot je pitje več vode čez dan ali sprehod pred ali po kosilu.


Posežete lahko tudi po nekaterih alternativnih pristopih za zmanjševanje stresa, kot so: akupunktura, aromaterapija, masaža, jogo in čuječnost (o tem več v naslednjem poglavju). 


Pomembno je, da ste pri samopremagovanju stresa iskreni do sebe in da razmislite ali je morda čas, da poiščete strokovno pomoč. Če se stvari ne izboljšajo, potem ne oklevajte in poiščite podporo pri drugih – družinskih članih, prijateljih ali pri partnerju. V kolikor nimate nikogar, ki bi vam lahko prisluhnil in vam pomagal, se lahko po pomoč zatečete k psihoterapevtu.

Obvladovanje stresa s čuječnostjo

Čuječnost je praksa zavedanja in pozornosti na to, kar doživljate v danem trenutku, brez presojanja. To je način za razvijanje boljšega samozavedanja in razumevanja svojih odzivov na situacije.


Preberite več: Kaj je čuječnost? 


Pregledana literatura je pokazala, da je pristop zdravljenja s čuječnostjo učinkovit pri zmanjševanju stresa, anksioznosti in depresije5.


Druga primerjalna študija z 49 znanstvenimi raziskavami je pokazala, da čuječnost zmanjšuje simptome stresa, psihične stiske, depresije in tesnobe, ter poveča kakovost življenja4. V drugi študiji pa je dokazano občutno povečanje kakovosti življenja pri rakavih bolnikih, ki doživljajo visoke ravni stresa zaradi svoje bolezni3.

Psihoterapija

Psihoterapija je odlična možnost za tiste, ki se želijo spopasti s stresom. Z njo lahko odkrijete temeljni vzrok stresa in nato oblikujete strategije za obvladovanje stresa v prihodnosti.


Dober psihoterapevt vas lahko vodi, da stopite v stik s svojimi čustvi in jih predelate v varnem prostoru. To je še posebej pomembno, ko preživljate stresno obdobje, saj vam pomaga razumeti, od kod izvirajo ta čustva in kako jih preseči.


V kolikor bi se o vaših izvorih stresa in možnih pridruženih duševnih motnjah želeli pogovoriti s psihoterapevtom, smo za vas pripravili seznam preverjenih:

V kolikor ne živite v katerem izmed naštetih mest ali si želite psihoterapevta obiskovati bolj oddaljeno, lahko ponudbo terapevtov preverite v drugih 80+ krajih po Sloveniji.

Zdravila proti stresu

Čeprav so simptomi stresa pogosto zelo resnični, za njegovo zdravljenje ni zdravil, ki bi jih lahko predpisali. Nekatere simptome, povezane s stresom, je mogoče zdraviti z zdravili, a raziskave ne kažejo večjih pozitivnih učinkov. To so na primer zdravila za spanje, antidepresivi in zdravila, ki pomagajo pri tesnobi.

Pred uporabo ali uživanjem zdravil se prej posvetujte z zdravnikom ali farmacevtom.

Znanstveno podprto
OpenClose
Literatura
OpenClose

Avtorica objave: Ana Kastelic, BA. pth. 

Strokovno pregledal: Ignac Schmidt, klinični psiholog

Deli objavo z nekom, ki jo potrebuje

Psihoterapevti svetujemo

Kaj je depresija? — Vse o depresiji

Kaj je depresija? — Vse o depresiji Preberite več

Odkrijte učinkovite načine za obvladovanje in zdravljenje depresije

Ste anksiozni?

Ste anksiozni? Preberite več

Naučite se učinkovitih tehnik za obvladovanje anksioznosti oziroma tesnobe

Potrebujete psihoterapevta?

Predelajte svoje travme in stiske ter poskrbite za svoje duševno zdravje s psihoterapijo

Kaj je psihoterapija?

Kaj je psihoterapija? Preberite več

Pridobite samozavedanje čustev in osebnostno rast s psihoterapijo

Izboljšajte razmerje z
branjem naslednjih objav

Ste bili prevarani?

Ste bili prevarani? Preberite več

Vse o nezvestobi in kako odpraviti bolečino zaradi prevare v vašem odnosu

Je vaš partner bipolaren?

Je vaš partner bipolaren? Preberite več

Ali vi ali vaš partner hitro menja razpoloženje? Preberite več in prepoznajte bipolarno osebo

Potrebujete psihoterapevta?

Predelajte svoje travme in stiske ter poskrbite za svoje duševno zdravje s psihoterapijo

Vse o zdravem partnerskem odnosu

Vse o zdravem partnerskem odnosu. Preberite več

Vse o partnerskem odnosu, pomenu komunikacije in pogostih vzrokih toksičnega razmerja

Duševno zdravje in
razvoj otrok

Kaj je ADHD?

Kaj je ADHD? Preberite več

Obvladajte motnjo ADHD in izboljšajte vsakodnevno delovanje

Imate avtista? — Vse o avtizmu

Imate avtista? — Vse o avtizmu Preberite več

Preberite kako prepoznati otroka z avtizmom in kako mu pomagati

Potrebujete psihoterapevta?

Predelajte svoje travme in stiske ter poskrbite za svoje duševno zdravje s psihoterapijo

Motnje prehranjevanja
in motnje spanja

Kaj je anoreksija?

Kaj je anoreksija? Preberite več

Poiščite zdravljenje in podporo za anoreksijo

Kaj je bulimija?

Kaj je bulimija? Preberite več

Poiščite zdravljenje in podporo za bulimijo

Kaj je motnja prenajedanja?

Kaj je motnja prenajedanja? Preberite več

Premagajte prenajedanje ali prenajedanje in izboljšajte svoj odnos do hrane.

Potrebujete psihoterapevta?

Predelajte svoje travme in stiske ter poskrbite za svoje duševno zdravje s psihoterapijo

Ste v stanju nespečnosti?

Imate nespečnost? Preberite več

Premagajte nespečnost in si zagotovite dober nočni počitek

Ste se znašli
v duševni stiski?

Psihoterapija vam lahko zagotovi podporo in orodja, ki jih potrebujete za obvladovanje čustev in izboljšanje splošnega počutja.

Odgovorili bomo v roku 12-24 ur.

Psihoterapija Spoznaj

Vse pravice pridržane © 2023 Psihoterapija Spoznaj